غذاهای محلی گیلان | قسمت دوم

 

سفره گیلانی

۱۷ ) گمج کباب

یکی از انواع بسیار لذیذ کبابهای گیلانی، گمج کباب است که گوشت را در دیگ مخصوص گیلانی به نام گمج سرخ کرده و با گردو، سبزی، پیاز، رب انار، رب گوجه‌فرنگی و آب انار آن را می پزند.

سفره گیلانی

۱۸ ) واویشکای مرغ

این نوع غذا را با سینه مرغ ، پیاز،فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، فلفل سبز قلمی، زعفران، آب لیمو ترش تازه آماده می کنند. با دیدن رنگ و عطر واویشکای مرغ حتما وسوسه خواید شد که یکبار آن را امتحان کنید.

غذاهای محلی گیلان

۱۹) خورش متنجان

این خورش را تنها در شهرها و روستاهای گیلان می توان سرو کرد. برای طبخ آن از مرغابی، گردو،  قیصی، کشمش، رب انار (شیرین)، رب گوجه فرنگی، شکر، گلپر و آب انار (ترش) استفاده می کنند.

خورش متنجان

۲۰) سوسه کباب سیکا

سوسه کباب سیکا غذایی با گوشت اردک است که بعد از پختن و سرخ کردن اردک، داخل شکم آن را با سبزی های معطر، سیر، انار ترش، رب انار، رب آلبالو و … پر کرده و اردک شکم پر را داخل قابلمه با کمی آب می پزند. 

کباب اردک

۲۱) خورش ترشه تره

خورش بسیار لذیذی که بیشتر محلی ها آن را طبخ می کنند.

سبزی محلی را را خرد کرده همراه با یک قاشق برنج می پزند و بعد آب نارنج اضافه کرده سپس نعنا و خالواش و سیر سرخ شده و ادویه های مخصوص را اضافه می کنند و در نهایت تخم مرغ  را داخل مواد می شکنند تا بپزد و با فلفل و دارچین به ان طعم می دهند.

ترشه تره

۲۲) سیرابیج

سیرابیج غذایی سریع و آسان است که گیلانی ها بسیار دوست دارند. سیرابیج از برگ سیر، تخم مرغ و ادویه تهیه می شود.

سیرابیج

۲۳ ) خورش فسنجان ( خوتکا )

خورش فسنجان تقریبا در همه شهرهای ایران پیدا می  شود؛ اما گیلانی ها کمی متفاوت تر این خورش را درست می کنند. 

خورش فسنجان گیلانی ها ترش مزه است و از گوشت اردک به جای مرغ  استفاده می کنند.

خورش فسنجان
خورش فسنجان

۲۴) ناز خاتون

ناز خاتون نوعی خورش ترش مزه شمالی است که مواد اولیه آن بادمجان، گوجه فرنگی، سبزی معطر، گوشت، آبغوره و پیاز است. به غیر از خورش نوعی ترشی به نام نازخاتون وجود دارد که آن نیز با بادمجان تهیه می شود.

نازخاتون

۲۵) کولی غورابیج

کولی نوعی ماهی ریز است که سرخ می کنند و با گردو خردشده و سبزی های مخصوص پخته می شود. کولی غورابیج نوعی خورش است که با برنج سرو می شود.

سفره گیلانی

 

۲۶) مسمای انار

این غذا بسیار خوشمزه و لذیذ است و با برنج سرو می شود. مرغ و  دانه های انار، رب گوجه، زعفران و پیاز مواد اولیه این غذا هستند.

مسمای انار

۲۷) قورمه گیلانی

خورش قرمه سبزی گیلانی کمی متفاوت تر از خورش قرمه های شهرهای دیگرست.

این خورش به خاطر استفاده از آب نارنج، کمی ترش مزه است؛ تفاوت دیگر این خورشت در استفاده از  بادمجان و گوجه می باشد.

قورمه گیلانی

۲۸) دوشواره

دوشواره یکی از غذاهای محلی و قدیمی گیلان است که خمیری را با آرد  آب و تخم مرغ درست می کند و آن را به نازکی نان لواش در می آورند و به تکه های کوچک تقسیم کرده، سپس گوشت و باقی مواد را داخل خمیر گذاشته و به شکل مثلث در می آورند و در آب گوش می اندازند تا خمیر و مخلفات آن بپزد.بعد از پخت دوشواره ها را از آب بیرون می آورند و روی آن را نعنا و سرکه سیب یا خرما می ریزند.

روشواره

۲۹) شوید خولی

برای این غذای خوشمزه، تکه های مرغ یا اردک را با پیاز و سبزی(شوید، گشنیز، جعفری) سرخ می کنند و بعد تخم مرغ را روی آن می ریزند، سپس آلوچه را اضافه کرده و با آب مواد را خوب می پزند.

شوید خولی

۳۰) ترشه شامی گیلانی

ترشه شامی را با گوشت، سیب زمینی، تخم مرغ، پیاز و جعفری درست می کنند. مواد را مخلوط و سرخ می کنند و  سپس روی شامی ها آبغوره میریزند تا ترش شود.

شامی

۳۱) کال کباب

این یکی دیگر از غذاهای خوشمزه ی گیلانی است که با گردوی چرخ شده، بادمجان، پیاز و رب انار تهیه می شود.

شش انداز

۳۲) فندق قاتق

فندق قاتق خورش لذیذی از فندق، بادمجان، مرغ، رب انار ترش، آرد، گلپر و ادویه است. طعم این خورش با چاشنی های  گیلانی چون سیرترشی  بسیار دلچسب است که آن را تنها در این منطقه می توانید تجریه کنید.

فندق قاتق

۳۳ ) خورش غورابه

خورشی با سینه مرغ، سبزی( اسفناج، گشنیز،برگ چغندر)، پیاز، تخم مرغ و آبغوره. این خورش طعمی ترش مزه دارد و تخم مرغ ها را قبل از سرو روی ظرف خورش می شکنند و می گذارند تا خودش را داخل خورش بگیرد.

خورش غورابه
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 23 دی 1395برچسب:غذاهای محلی گیلان | قسمت دوم,,,شهرام مهدیزاده, | 11:43 | نویسنده : مهدیزاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اریک صدا